fredag 2 december 2011

Träff 1


Förväntningar på studiecirkeln.
Under den första träffen gick vi igenom
hur studiecirkeln är upplagd och vad
den kommer att innebära för oss.
Deltagarna fick framför sina förväntningar
på studiecirkeln.


Upplägg för träff 1

Presentation av deltagare samt ledare
Aktuella frågor
Upplägg och innehåll
Dokumentationens möjligheter GLTU
Föreläsning
Gruppaktiviteter
Uppgifter till nästa gång
Att läsa i literaturen


Föreläsning 


Förstå och använda tal - en handbok
Introduktion s 1-8
Lärarhandledning, översikt s 9 - 14
- bakgrund och syfte
- generella ståndpunkter
- materialets delar
- underlag för att analysera el. kunnande
- hur handboken kan användas
- missuppfattningar och svårigheter
- hur kan vi hjälpa eleverna?


Gruppaktivitet 

Dagens tal se flik 3 McIntosh, A (1995), Aktualisera huvudräkningen. 
Nämnaren 1995 (3).


Uppgifter till nästa gång

1. Sätt dig in i handbokens syfte, dess olika delar och hur den kan användas.

2. Reflektera över den egna undervisningen, inklusive aktuella läromedels innehåll relaterat till beskrivningen av Generella ståndpunkter s. 3 och 4, och den arbetsgång som beskrivs där.

3. Arbeta med Dagens tal med elverna och reflektera över vilket matematikinnehåll som eleverna arbetade med, vilka uppfattningar som blev synliga, variationen i elevernas uppfattningar, din egen lärarroll och hur den kan utvecklas.

Att läsa i literaturen: Förstå och använda tal - en handbok, s 1 - 14.
Utvecklingsschemat Kunskapsutveckling i området tal och räkning - kritiska punkter för förståelse 
och färdigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar