Förväntningar på studiecirkeln. |
hur studiecirkeln är upplagd och vad
den kommer att innebära för oss.
Deltagarna fick framför sina förväntningar
på studiecirkeln.
Upplägg för träff 1
Presentation av deltagare samt ledare
Aktuella frågor
Upplägg och innehåll
Dokumentationens möjligheter GLTU
Föreläsning
Gruppaktiviteter
Uppgifter till nästa gång
Att läsa i literaturen
Föreläsning
Förstå och använda tal - en handbok
Introduktion s 1-8
Lärarhandledning, översikt s 9 - 14
- bakgrund och syfte
- generella ståndpunkter
- materialets delar
- underlag för att analysera el. kunnande
- hur handboken kan användas
- missuppfattningar och svårigheter
- hur kan vi hjälpa eleverna?
Gruppaktivitet
Dagens tal se flik 3 McIntosh, A (1995), Aktualisera huvudräkningen.
Nämnaren 1995 (3).
Uppgifter till nästa gång
1. Sätt dig in i handbokens syfte, dess olika delar och hur den kan användas.
2. Reflektera över den egna undervisningen, inklusive aktuella läromedels innehåll relaterat till beskrivningen av Generella ståndpunkter s. 3 och 4, och den arbetsgång som beskrivs där.
3. Arbeta med Dagens tal med elverna och reflektera över vilket matematikinnehåll som eleverna arbetade med, vilka uppfattningar som blev synliga, variationen i elevernas uppfattningar, din egen lärarroll och hur den kan utvecklas.
Att läsa i literaturen: Förstå och använda tal - en handbok, s 1 - 14.
Utvecklingsschemat Kunskapsutveckling i området tal och räkning - kritiska punkter för förståelse
och färdigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar