fredag 2 december 2011

Träff 2

Efter att ha läst det första kapitlet och gjort den första "hemuppgiften" kände vi tydligt att vi behöver diskutera de grundläggande matematiska begreppen, så att vi har ett gemensamt och korrekt språk redan från förskoleklassen.

De begrepp vi fokuserar på att reda ut är skillnade mellan siffra-tal-antal. Vi pratade också om hur vi använder och uttrycker oss kring likhetstecknet.

I samband med vår mögelsanering har vi rensat vårt mattematerial. Ambitionen är att vi under studiecirkelns gång ska lyfta fram de material som redan finns i vår verksamhet, men som inte används till sin fulla potential i dagsläget. Vi ska också utarbeta ett arbetssätt för hur det konkreta materialet ska knytas till det abstrakta matematiska språket.


Upplägg för träff 2.

Aktuella frågor
Litteraturen
Uppföljning av hemuppgiften
Gruppaktivitet
Föreläsning
Uppgifter till nästa gång
Att läsa i litteraturen


Litteraturen

Diskussion om innehållet i den lästa litteraturen kopplat till deltagarnas frågor och reflektioner.


Uppföljning av hemuppgiften

Bearbetning av uppgiften om reflektioner över den egna undervisningen kopplat till handboken
s. 1 - 14 samt arbete med Dagens tal.



Föreläsning

Att förstå tal, kap. 1 - 3, s 15 - 26; kap 7, s 50-52 samt lämpliga delar i kap 8, s 53 - 59.
- kritiska punkter,
- vanliga svårigheter och missuppfattningar,
- om undervisningen.


Uppgifter till nästa gång

1. Kartlägg elevernas taluppfattningar (test och intervju).

2. Analysera resultaten av kartläggningen om de hela talen, med hjälp av kommentarerna och de didaktiska texterna i boken. (Övriga områden behandlas senare.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar